Celina Bemelmans

Celina Bemelmans

Hi there! Mijn naam is Celina Bemelmans en ik ben in 2014 begonnen met mijn persoonlijke blog.

Als ik antwoord moet geven op de vraag; "Wat vind je nu echt leuk?" Dan is dat “creatief bezig zijn.” Daarnaast heb ik een passie voor interieur, fashion en food!

Naast mijn blog run ik de webshop Kedootjes.nl. Doordat ik dagelijks bezig ben met het uitzoeken van dé perfecte cadeaus geef ik je hier graag wat tips over. Deze tips en bijvoorbeeld leuke ideeën om een cadeautje in te pakken lees je op mijn blog. Natuurlijk geef ik je ook af en toe een kijkje in mijn persoonlijke leven. Zo mag je soms bij me "binnenkijken" én neem ik je mee naar de events die ik bezoek!

Zoete aardappel & pastinaak stamppot

Share on whatsapp
Share on pinterest
Share on facebook

Zuurkool, spinazie en boerenkool zijn de perfecte maaltijden die passen bij dit winters weer. Deze maaltijden worden gemaakt van aardappel. We weten dat aardappel veel koolhydraten bevat en deze koolhydraten zijn niet goed voor onze lijn en gezondheid. Maar we kunnen ook niet zonder de aardappel. In een aardappel zit bijvoorbeeld vitamine C en anti-oxidanten, die ons beschermen tegen verschillende ziektes. Maar gelukkig zijn er verschillende soorten aardappelen waarvan de zoete aardappel de gezondere variant is.
En omdat ik graag lekker, maar ook vooral gezond eet, ben ik gaan zoeken naar recepten met zoete aardappel. Ik stuitte op dit recept: een zoete aardappel pastinaak stamppot gemaakt met appel, walnoten, rucola sla en spekjes.

Waarom is de zoete aardappel gezonder dan een “gewone” aardappel?

Voordat ik dit uitleg moet ik eerst een groot misverstand uit de wereld helpen; een zoete aardappel is geen “aardappel” zoals wij die kennen. Zoete aardappelen behoren tot de winde-familie en zijn dus eigenlijk een groente. Zoete aardappelen zitten boordevol vitamine A, wat een belangrijke bijdrage levert aan een mooie en stralende huid, vitamine C, calcium, kalium en magnesium. Daarbij bevat de zoete aardappel in vergelijking met de “gewone” aardappel veel minder koolhydraten, wat weer beter is voor onze lijn en gezondheid.

Wat heb je nodig?

[list style=”heart”]
[li]1 appel[/li]
[li]500 gram zoete aardappelen[/li]
[li]1 grote of 2 kleine pastinaken[/li]
[li]200 gram spekreepjes of blokjes[/li]
[li]75 gram rucola[/li]
[li]50 gram walnoten, grof gehakt [/li]
[li]Scheutje melk [/li]
[/list]

Zorg dat je de pastinaak en de aardappel in even grote stukken snijd.
Zorg dat je de pastinaak en de aardappel in even grote stukken snijd.

De bereiding:

[list style=”arrow-right”]
[li]1. Schil de pastinaak en aardappelen en snij ze in even grote blokjes[/li]
[li]2. Breng een pan water aan de kook en voeg de pastinaak en zoete aardappel toe. Kook ongeveer 15 min. [/li]
[li]3. Bak ondertussen de spekjes krokant in een koekenpan en schil de appel en snij in blokjes. [/li]
[li]4. Controleer met een mesje of de aardappel en de pastinaak al gaar zijn. Giet ze af en doe ze terug in de pan. [/li]
[li]5. Stamp tot een fijne massa en voeg een beetje melk toe om het smeuïg te maken. [/li]
[li]6. Schep de appelstukjes, gebakken spekjes, walnoten en de rucola door de stamppot en serveer direct. [/li]
[/list]

Smakelijk eten!

Liefs,

Ook leuk om te lezen